Educatief partnerschap
Educatief partnerschap is een model waarmee we als school samen met ouders onze onderlinge relatie willen vormgeven, invullen en versterken. Het model gaat ervan uit dat school en ouders gelijkwaardige partners zijn in de educatie, de opvoeding en het onderwijs, zij het dat de eindverantwoordelijkheden van ouders en professionals verschillen. Het gaat om partners die inzien dat ze een gezamenlijk belang hebben, namelijk optimale voorwaarden creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school. Samen kunnen we meer bereiken dan ieder voor zich afzonderlijk.Er is daarom sprake van een wederzijdse betrokkenheid die zich kan uiten in meeleven, meehelpen, meedenken en meebeslissen. In de praktijk zijn in die wederzijdse betrokkenheid drie lijnen te onderscheiden:
- betrokkenheid van ouders bij hun kind als leerling (cel 1-4 in het volgende schema);
- betrokkenheid van ouders bij de groep/klas of de school (cellen 5-8);
- betrokkenheid van de school bij de ouders c.q. de thuissituatie (cellen 9-11). Cel 12 blijft leeg: gelet op de eindverantwoordelijkheid van de ouders over de opvoeding van hun kind is meebeslissen van de kant van de school niet aan de orde.
Meeleven | Meehelpen | Meedenken | Meebeslissen | |
Ouders > kind als leerling | 1 | 2 | 3 | 4 |
Ouders > groep/klas of school | 5 | 6 | 7 | 8 |
School > ouders | 9 | 10 | 11 |
Partnerschap is geen doel op zich, maar staat in dienst van een drietal doelen:
- pedagogisch doel: realiseren van enige afstemming in het opvoedend denken en
- organisatorisch doel: optimaliseren van het reilen en zeilen van de school als
- democratisch doel: informeel en formeel meedenken en meebeslissen van ouders
ouders.
Er is een onderscheid te maken tussen een voortraject, een hoofdtraject en een natraject, parallel aan de schoolloopbaan van het kind. Het is een traject waarop we als partners elkaar steeds beter leren kennen, steeds beter op elkaar ingespeeld raken, en als het goed is, steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen. Het is een traject dat school en ouders samen lopen.
Entree
VOORTRAJECT Informatie vooraf, kennismaking, in-take, inschrijving
|
HOOFDTRAJECT
Gezamenlijk belang centraal Gericht op doelen van partnerschap |
HOOFDTRAJECT
Introductie van ouders, kwaliteitszorg, vormen van wederzijds meeleven, meehelpen, meedenken en meebeslissen |
NATRAJECT Overgang en exitgesprek
Exit |
Het zal duidelijk zijn dat voor de vormgeving en invulling van dit partnerschap meer nodig is dan
alleen een aantal afspraken en instrumenten. Die geven partnerschap weliswaar handen en voeten,
maar essentieel blijft een passende grondhouding van alle betrokkenen: je moet er wel in willen investeren en je ook als partner willen gedragen, want we hebben een gezamenlijk belang, namelijk optimale voorwaarden creëren voor de ontwikkeling en het leren van de kinderen, thuis en op school.
Educatief Partnerschap: Samen kunnen we meer bereiken dan ieder voor zich afzonderlijk.