Groep 6, 7, 8
Wat leuk dat u een kijkje komt nemen op het "bovenbouw deel" van onze website!Laten we ons eerst even voorstellen....
Onze klas bestaat dit jaar uit 11 kinderen!
Groep 6: Sem, Noah, Thamar, Jada en Lea
Groep 7: Tim
Groep 8: Ian, Finn, Levi, Jaidy en Levi
Onze juffen: juf Salomé & juf Gerda
Met elkaar zullen wij u op de hoogte houden van alles wat wij in de klas doen! Hiervoor maken wij gebruik van Parro.
We gaan weer van start!
De zomervakantie zit er weer op: we hebben er allemaal zó van genoten, dat we er nu weer fris tegenaan kunnen!Wij gaan elk jaar weer "Goed van Start" en bedenken onze eigen regels én onze eigen groepsmissie! In de bovenbouw doen we het samen!
In de klas hebben we elke week een klassenvergadering, want..het is "onze klas", we zijn dus ook samen verantwoordelijk voor hoe het gaat! We denken samen na over wat er goed gaat in de klas en hoe dat komt. Ook denken we samen na over welke regels we nodig hebben om het goed te houden! We hebben "gouden regels" en consequenties bedacht voor wat goed gaat, maar ook voor wat minder goed gaat. Alleen zo kunnen we er samen een fijn jaar van maken en kunnen we ervoor zorgen dat iedereen met plezier naar school komt én blijft komen!Wij werken vanuit een positieve instelling. We kijken dus vooral naar wat goed gaat en dát wordt beloond. Elke dag kunnen er kralen worden verdiend. Welk groepje valt in positieve zin het meeste op? Het groepje dat eind van de week de meeste kralen heeft verdiend, krijgt een kleine beloning. Zo leren we samen verantwoordelijk te zijn voor onze klas! En weet u wat ook leuk is? Kinderen kunnen voor zichzelf ook een "wonderkraal" verdienen. Die dag mag jij een beloningskaartje kiezen, waar de hele klas plezier van heeft. Bijvoorbeeld een keer met een gekleurde pen schrijven, langer buiten spelen met de klas of een keer extra lang voorlezen door de juf.....
Iedereen een taak!
In de bovenbouw werken we in groepjes. Iedere groep heeft een eigen kleur en op de tafels staan gekleurde bakjes met daarin wat gezamenlijke spulletjes. Ook bepalen we per week wie verantwoordelijk is voor welke taak. Dit is heel leerzaam en handig! Je kunt bijvoorbeeld materiaalbaas zijn, tijdbewaker of stiltekapitein! Maar we hebben ook een ramenraadsman, lampenchef, kralenkanjer, papiergeleerde...en ga zo maar door! Iedereen heeft een eigen taak en dat werkt als een trein. Aan het eind van de schooldag ziet de klas er weer keurig uit en daar worden wij blij van!Tiptophoek
Wij werken in de klas met een tiptophoek. We geven elkaar tips en tops tijdens onze klassenvergaderingen. Ook bespreken we hoe we het in de klas vinden gaan. Wat goed gaat, wat beter kan en hoe we dat kunnen organiseren. We leren zo met en van elkaar!Godsdienst en KWINK (sociaal-emotionele ontwikkeling, mediawijsheid en burgerschap)
Wij beginnen dagelijks met een dagopening en ook sluiten we de dag gezamenlijk af. We bidden en danken samen, zingen liederen, lezen in de Bijbel of luisteren naar een Bijbelverhaal. Samen denken we na over wat deze verhalen betekenen voor ons dagelijks leven. Ook leren we over de kerkgeschiedenis en leren we Bijbelteksten en Bijbelboeken uit ons hoofd. Ons christelijke geloof komt niet alleen tot uiting tijdens de Godsdienstlessen, maar gedurende de hele dag is dit het uitgangspunt van ons handelen. Hoe we met elkaar omgaan, voor onszelf of een ander op kunnen komen en weerbaar kunnen zijn komt ook ter sprake tijdens de lessen "Hart & Handen" (Kwink, burgerschap en mediawijsheid) en de (om het jaar aangeboden) weerbaarheidstraining.Wereldoriëntatie (VierKeerWijzer) en technisch en begrijpend lezen
Ons zaakvakonderwijs bieden we thematisch aan en waar mogelijk verbinden we er ook zoveel mogelijk gastlessen en excursies aan. Leren doen we niet alleen in de klas! Zo zijn we in het verleden al naar Den Haag geweest, waar een rondleiding over het Binnenhof en door de Tweede Kamer het hoogtepunt was. We werkten toen over de Europese Unie. Ook hebben we een échte vuurspuwende ridder ontmoet toen we werkten over de tijd van de Ridders en Kastelen. We hebben een keer een gastles gevolgd door een docent van het Leids Museum en toen we over WOI en WOII werkten, is er iemand van herinneringscentrum Westerbork in de klas geweest. Hij had de oorlog zelf meegemaakt en zijn verhaal was heel indrukwekkend! We bezochten het Watersnoodmuseum en ook zijn we in het Rijksmuseum in Amsterdam geweest. Ook maken we graag uitstapjes naar het bos en laten we de kunst en cultuur in de nabije regio niet links liggen!Dit jaar werken we weer met zes wereldoriënterende thema's, waarbij aardrijkskunde, geschiedenis en natuur geïntegreerd worden aangeboden. Allemaal volgens de principes van "Vier keer wijzer"! V = vragen rondom de kerndoelen. I = ik-vragen vanuit de kinderen zelf. E = experimenteren en onderzoeken. R = resultaat! Waar mogelijk koppelen we deze thema's zoveel mogelijk aan elkaar, zodat we met de klas lekker de diepte in kunnen. Dit werkt heel motiverend en de kinderen leren er erg veel van, ook omdat we onze lessen leesbegrip en de mondelinge en schriftelijke taaldoelen aan dit thema koppelen! Leren in samenhang, noemen we dit! Elk thema sluiten we af met een eindopdracht of tentoonstelling. Zo kan iedereen zien wat we geleerd hebben!
Zoals gezegd, bieden we ook ons leesonderwijs binnen deze thema's aan. Daarnaast doen we ook veel aan leesbevordering en boekpromotie. We zijn gericht op vloeiend lezen (goed kunnen lezen, vlot kunnen lezen en accuraat kunnen lezen) en ook laten we onze leerlingen met zoveel mogelijk verschillende tekstsoorten en jeugdliteratuur in aanraking komen. Ook bezoeken we regelmatig de bibliotheek.
Rekenen, taal, lezen, schrijven en spelling
Dagelijks besteden wij aandacht aan onze basisvakken. Met rekenen verwerken we de lesstof digitaal. We werken adaptief en ook het huiswerk wordt adaptief aangeboden. Ditzelfde geldt voor taal, lezen, schrijven en spelling al verwerken we die lesstof voornamelijk op papier. Waar mogelijk maken we wel gebruik van de software via Prowise, Snappet of spellingoefenen.nl en ook staat er wekelijks een "bewegend leren" activiteit op het programma, waarbij we de lesstof bewegend en spelenderwijs verwerken. Dit doen we meestal op vrijdag!Engels, verkeer, beeldende vorming, muziek en bewegingsonderwijs
Elke week hebben we Engels, verkeer, beeldende vorming en muziek. Twee keer per week gaan we naar de gymzaal om samen te sporten. We spelen spellen, maar maken ook wekelijks gebruik van de toestellen. Dit schooljaar studeren we met de hele bovenbouw ook weer een leuke musical in!Onderwijs op maat
In onze bovenbouw volgen alle leerlingen een basisaanbod, maar wanneer dit wordt beheerst of wanneer een leerling juist extra zorg en ondersteuning nodig heeft, handelen wij hiernaar. Uw kind wordt gezien en ontvangt onderwijs dat bij hem of haar past. Het werken in kleine klassen en de ondersteuning door onderwijsassistenten maken dat wij dagelijks adaptief in kunnen spelen op dat wat uw kind nodig heeft. Dit maakt leren nuttig en leuk! Bent u geïnteresseerd in onze school? Heeft u vragen of wilt u een vrijblijvend gesprek? Schroom dan vooral niet om contact met ons op te nemen! Wij staan u graag te woord. Onze school is klein, onze aandacht voor de leerlingen en ruimte voor het bieden van passende zorg en passend onderwijs, zijn groot!